måndag 2 mars 2009

SJ:s webbplats

Jag bokstavligen HATAR SJ:s webbplats.

Idag skulle jag hjälpa en kollega med att boka om hans "ombokningsbara" tågbiljett.
"Piece of cake" tänkte jag och gick in på deras webbplats. Gjorde allt enligt instruktionerna men när jag kom till att bekräfta själva ombokningen fick jag ett felmeddelande. Jag valde att avbryta för att prova igen på ett annat sätt, då var bokningen låst. Då gav jag upp för första gången, ska det vara så krångligt att boka om en biljett (som man även får betala extra för att kunna boka om).

Någon timme senare kände jag mig redo att ta tag i SJ-historien igen.
Nu gjorde jag enligt alternativ två och avbokade bokningen för att få ett ombokningsvärde. Jag fick ett mail att bokningen var avbokad. Allt kändes som att denna gång skulle allt gå som smort - men icke då!
Även denna gång kom samma felmeddelande vid bekräftelsesidan. Än en gång avbröt jag för att istället boka om via telefon.
Jag menar ska det verkligen vara såhär krångligt!?
Jag ringde iallafall till kundtjänst men där var det MER än 10 min väntetid. Strax innan lunch var det också, vem har lust att sitta och vänta då. Nä, jag gick och käkade och tänkte göra försök nr 3 efter lunch.

Sagt och gjort, efter lunch gick jag in på bokningen igen och ringde sedan SJ, nu var det bara några få minuters väntetid så jag höll ut.
När det väl var min tur svarade en kille med ett smått arrogant
-"Hallå" (vad hände med "Välkommen till SJ"?), jag förklarar iallafall mitt case.
-"Bokningen är låst" får jag till svar. Vaddå låst?
-"Har du varit inne på den nyligen?" frågade han. Jag förklarade att jag var inne i bokningen strax innan jag ringde. Då visade det sig att bokningen är låst i dryga halvtimmen
-"Kan du ringa tillbaka om 3o min så kan jag hjälpa dig då."

Vad fan, ska inte ens SJ:s kundtjänstpersonal kunna komma in i en bokning trots att jag varit där och tittat.
Tror ni jag ringde tillbaka under eftermiddagen - NÄ!
Kändes inte som om jag ville förstöra min dag med mer SJ, jag sparar det helt enkelt tills imorgon, och förpestar den dagen också!

Seriöst SJ, det är dags att se över ert bokningssystem. Ska det vara såhär mycket krångel för att boka om en "ombokningsbar" biljett - jag tycker inte det!
Känns som om detta vore ett mission för Two att fixa till, jag garanterar att då skulle ingen behöva ringa till kundtjänst för att få hjälp med en till synes simpel sak.


So long!

Anna

1 kommentar:

Tant Silly sa...

Dansk skalle till SJ då...