onsdag 29 april 2009

Tisdag 5/5 kan vara vändningen

Var på djursjukhuset idag för att väga Diezel. Vi är där typ varannan vecka och kollar vikten då jag önskar att han skulle gå upp i vikt. Och det gör han, sakta men säkert! Denna gång +2 hekto. Nu är han uppe i "tuffa" 25,3 kilo.

Sist vi var där pratade jag med en av tjejerna angående kastrering. Jag har ju, som ni kanske har läst, lite problem med Diezels hanhundsbeteende plus att han är en väldigt lättstressad hund.
En kastrering kan vara en hjälp i dessa fall.

Men en "riktig" kastration vill jag ännu inte göra. Tänk om det inte blir någon förändring över huvudtaget, då är 4000:- bortkastade.
Istället har jag varit inne på att göra en kemisk kastrering. Vetrinären sätter ett chip i nacken och detta ska utsöndra något ämne som blockerar testosteronproduktionen. Resultatet blir som en en vanlig kastrering fast det håller bara i ca 6 månader. En slags prövotid kan man säga.

Idag när vi var där passade jag på att boka en tid för detta snabba ingrepp. 10 minuter tar det och det är förhoppningsvis början på en förändring. Enligt veterinären kommer jag lättare kunna få kontakt med Diezel vid olika situationer där han i dagsläget ignorerar mig. Jag hoppas! Vet även att det inte händer över en natt utan det är fortfarande jag som måste jobba på korrigeringar och kontakt.

Men som sagt, det här får bli en prövoperiod. Skulle det funka så ryker Diezels "shining balls" om 6 månader.

Så på tisdag blir jag 1000:- fattigare och Diezel kommer förhoppningsvis må mycket bättre och vad är då 1000:-?


So long!

Anna

1 kommentar:

Katrin sa...

jippie spännande! hoppas hoppas att det är värt det! Kram till den stora och "tjocka" killen ;D