söndag 8 februari 2009

Varför dessa förändringar?

I lördags kväll kom Sofia, Katrin och "lilla grisen" Soia hit. Vi drack lite vin, snackade och sedan var det dags för årets första deltävling av Melodifestivalen.

Jag brukar gilla denna årliga musiktävling. Men jag förstår inte alla förändringar som skett de senaste åren. Det började med olika deltävlingar samt andra chansen. Varför dra ut på det som tidigare var årets TV-kväll? Nu blir det ju årets TV-kvällar och det är inte alls samma sak. De har ju numera även delat upp Eurovision Songcontest med diverse kvaltävlingar - skandal i mina ögon sett.

I år har de infört ett nytt röstningssystem också, vilket jag ännu inte riktigt har greppat. Dueller och en internationell jury. Nä, tacka vet jag som det var förr.
Jag kan dock hålla med om att det är bra att det är med en internationell jury i "den stora" tävlingen för att alla ska ha en någotsånär lika chans, även fast de inte kommer från östländerna, norden ja ni vet, de länder som röstar på "grannarna" och inte på låtarna. Här kommer den nya juryn väl till pass, men vad har de att göra i den svenska tävlingen (och de andra ländernas med för den sakens skull). Låt oss själva välja ut det bidrag vi vill skicka till Moskva så kan de ta över därifrån.

Måste säga att vi är inte så bra på att skicka "rätt" bidrag. Varje år röstar vi med hjärtat på den artist vi gillar bäst, inte vad som kan slå i Europa. Varje år inför Eurovision Songcontest står det att Sverige har en bra chans att vinna och hur slutar det - jo med ett kval året efter för att överhuvudtaget få vara med.

Hur gick röstningen i årets första deltävling då? Åt skogen ur min synpunkt. Finalister: Alcazar - givna! Emilia - skulle inte tro det!! Andra chansen: Caroline af Ugglas - skämtar ni eller. Vem fan tror att hon har en chans i den stora tävlingen. Scotts - seriöst...


Vad hände med Nina Söderquist?? Var inte hon en given vinnare tillsammans med Alcazar!!?? Men som sagt, hon har väl inte lika stor popularitet som Scotts, trots att hon är en enormt duktig musikalartist.

Nä, årets första program sammanfattas med ett typiskt ord i detta sammanhang: SKRÄLL.


So long!

Anna

Inga kommentarer: